1
استادیار، دانشکده مهندسی مکانیک، واحد پردیس، دانشگاه آزاد اسلامی، پردیس، ایران
2
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی مکانیک، واحد پردیس، دانشگاه آزاد اسلامی، پردیس، ایران
چکیده
در این کار پژوهشی مدل سازی و بهینه سازی سیستم سرمایش قطارهای سرعت بالا با مبرد هوا در سیکل تبرید برایتون مورد بررسی قرار گرفته، به طوری که هوای برگشتی از داخل کابین قطار با هوای تازه مخلوط شده و پس از عبور از کمپرسور، مبدل حرارتی و توربواکسپندر با دمای پایینتر دوباره وارد کابین قطار میشود. هدف از مدل سازی و بهینه سازی این است که با هرگونه تغییراتی که در مشخصات تجهیزات سیکل بوجود آید تأثیر مستقیمی بر روی راندمان نهایی چرخه سیستم خواهد گذاشت، که حاصل آن مشخص شدن بیشترین و بهترین مقادیر برای دو تابع هدف، ضریب عملکرد COP و سرمایش سالیانه به هزینه سالیانه F خواهد شد. نتیجه مدل سازی و بهینه سازی با الگوریتم ژنتیک دو هدفه (NSGA-II ) که با استفاده از نرم افزار متلب انجام شد این است که در دمای 35 درجه سانتیگراد، نسبت فشار 22/2، راندمان کمپرسور72/88 %، راندمان مبدل حرارتی 89 %، راندمان توربواکسپندر 88/88 % و ضریب عملکرد 86/1 بهترین نقطه جهت عملکرد چرخه سیکل تبرید برایتون برای کابین قطار خواهد بود.
پیرمحمدی, محسن, & ثنایی نیک, اسماعیل. (1396). مدل سازی و بهینه سازی سیستم سرمایش قطارهای مسافری با مبرد هوا. فصلنامه تحقیقات مکانیک کاربردی, 9(2), 3-12.
MLA
محسن پیرمحمدی; اسماعیل ثنایی نیک. "مدل سازی و بهینه سازی سیستم سرمایش قطارهای مسافری با مبرد هوا". فصلنامه تحقیقات مکانیک کاربردی, 9, 2, 1396, 3-12.
HARVARD
پیرمحمدی, محسن, ثنایی نیک, اسماعیل. (1396). 'مدل سازی و بهینه سازی سیستم سرمایش قطارهای مسافری با مبرد هوا', فصلنامه تحقیقات مکانیک کاربردی, 9(2), pp. 3-12.
VANCOUVER
پیرمحمدی, محسن, ثنایی نیک, اسماعیل. مدل سازی و بهینه سازی سیستم سرمایش قطارهای مسافری با مبرد هوا. فصلنامه تحقیقات مکانیک کاربردی, 1396; 9(2): 3-12.